Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bekabelde contacten aansluiten

  • jeroen

    Op mijn Aritech CS375 wil ik bekabelde deurcontacten en melders gaan plaatsen. Heb nu draadloze melders maar als in mijn vakantie de batterij leeg is en het systeem staat te loeien kan ik niet vanuit Zuid Frankrijk dit horen (:D

    Nu zag ik op mijn printplaat dat ik 4 poorten heb, dus heb dan 4 zone's?

    Moet in het systeem eerst aangegeven worden dat er een extra zone bijkomt? of is het aansluiten en ziet hij dit vanzelf? Er zitten namelijk wel op alle zone's weerstandjes geplaatst.

  • Pietje22589

    een cs375 heeft ruimte voor 8 bekabelde zones. 1tm 8. het draadloze deel moet dan van 9 tm 24.

  • jeroen

    8 zone's? oke! das mooi!

    ik wil deurcontacten erbij gaan kopen en bekabelde sensoren, en dan de draadloze allemaal verkopen, nu hebben de bekabelde deurcontacten (inbouw contacten) 3 draadjes zag ik, welke poorten neem je hiervoor dan? als ik die bijv. in zone 1 wil hebben?

    ben er niet erg in thuis, heb het systeem net een paar dagen liggen.

  • Pietje22589

    Oje, dat is een beetje als een timmerman die je een chirurgische operatie moet uitleggen… Alleen zit er bij een alarmsysteem een duidelijkere handleiding :). Heb je een mail adres? dan wil ik je de installateurshandleiding wel mailen.

  • Pietje22589

    een multimetertje is ook handig….

  • jeroen

    ik heb een installateurshandleiding gekregen.

  • jeroen

    mijn vraag was eigenlijk hoe werkt het

    ik denk dan aan de

    Enkellus principe met meerdere detectoren

    Er zijn twee zones vereist: één voor alarm en één voor sabotage. De sabotagecontacten zijn in serie verbonden met een 4K7 EOL-weerstand.

    dit lijkt mij het makkelijkste aansluiten, mijn externe sirene zit zo ook aangesloten op de Z1, com en Z2 met bijbehorende weerstandjes.

    Nu wil ik bedrade deurcontact gaan toevoegen… deze komen dan op de Z3-com-Z3 met de weerstandjes via het schema in de handleiding…. aansluiten is niet zo moeilijk, maar dan, moet ik deze zone dan instellen of werkt het direct al?

    Tevens wil ik dan dat de deurcontacten apart ingeschakeld kunnen worden wanneer ik bijvoorbeeld thuis ben. De draadloze PIRS moeten dan uitgeschakeld blijven, zodat alleen de buitenschil is beveiligd en ik vrij rond kan lopen in mijn huis. Maar hoe stel je zoiets in, lees zoveel in die handleidingen maar wordt er niet wijs uit…

  • Pietje22589

    als eerste:

    probeer de zones altijd als dubbellus (dual resistance) aan te sluiten. Alles blijft dan transparant. is er iets met zone 3 dan kan dat alleen maar bijvoorbeeld de pir in de woonkamer zijn. ga je dingen bij elkaar knopen dan begint de zoektocht. Vroeger werd dit veel gedaan, maar daar kom je vanzelf van terug wanneer er 40 sabotagelussen in serie hangen.

    Maak van de sirenesabotage een aparte zone. ik pak altijd zone 8.

    tevens is de cs standaard geconfigureerd voor dual resistance aan te sluiten. Wijzig je dit, dan moet je veel en relatief moeilijk programmeren.

    standaard staat zone 1 als in/uitloop, en de rest als inbraak.

    wat betreft de schildetectie, programmeer deze als inbraak, en je binnenpirren als inbraak intern. Programmeer de snelinschakeling aan, en je kan met de f1 knop deelinschakelen en met de f2 knop volledig inschakelen.

    de voordeur als in/uitloop en de pir bij de voordeur als in/uit intern.

    Klaar.

  • jeroen

    ik heb nu:

    -zone 2 draadloze deurcontact

    - zone 3-8 pirren

    en deze zo ingesteld als uitgelegd.

    De bekabelde deurcontacten die ik later toevoeg sluit ik dus dubbellus aan, aangezien dit beter terug te vinden is, wel wat ingewikkelder schema maar goed komen we wel uit. Wanneer ik nu mijn bekabelde deurcontacten aansluit werken deze al direct als zijnde zone 9 t/m ….. ik sluit de sabotage draad als laatste aan op poort 8 begrijp ik. de deurcontacten kunnen allemaal op 1 aansluit poort komen op het paneel?

    als ik de handleidingen lees wordt je er helemaal tureluurs van, hier leer je het nog veel sneller!

  • Pietje22589

    hmm..

    Even voor de duidelijkheid:

    Opbouw systeem:

    zone 1 tot en met 8 = bekabeld (standaard)

    zone 9 tot en met 16 = draadloos (dit stel je in, in de ontvanger bij begin zone. Deze staat standaard op 1, die moet je dus op 9 zetten.

    Wanneer je dit niet wijzigd krijg je dus draadloze zones op de bekabelde zones, en wanneer je deze beiden gebruikt gaat het mis.

    Dan ga je de zones configureren, dus of inbraak, of in/uitloop, of sabotage, of inbraak intern, of in/uit intern. Wanneer je dit voor mekaar hebt ben je al een heel eind.