Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wetgeving toegang-brand

  • P. Kouwer

    Ik ben op zoek naar heldere kreten als het gaat om toegangscontrole en brandbeveiliging/ontruiming. Waar moeten de installaties, en nog belangrijker de combinatie, aan voldoen voor bv. de brandweer. Wie kan mij passende uitleg of links verzorgen ?

    Bvd Piet

  • Theo

    Piet,

    deze materie is vrij complex en is afhankelijk van het soort gebouw, aanvullende eisen verzekering/brandweer, mobiliteit van mensen in het object, zelfredzaamheid (kunnen zij makkelijk zichzelf redden). De brandweer wil in ieder geval dat bij calamiteiten mensen veilig en zo snel mogelijk het pand kunnen verlaten, dit gebeurt onder andere door panieksluitingen op nooddeuren, groene breekglasdrukkers bij deuren die normaal gesproken alleen geopend kunnen worden middels een kaartlezer (vaak bij aanwezigheid branddetectie installatie worden deze automatisch vrijgegeven vanuit de Brandmeldcentrale. Daarnaast maken de regels vanuit de verzekering met het oog op inbraakwerendheid de zaak nog complexer (de een wil dat de deur open gaat, de ander wil juist dat mensen niet onbevoegd binnen kunnen komen als er express brand wordt gemaakt zodat de deur automatisch open gaat.

    De wettelijke normen als NEN2535 (brand) en NEN2575 (ontruiming) geven in een aantal gevallen antwoord op je vragen, echter hiervoor moet je als installateur een abonnement hebben op deze normen. Daarnaast zijn er uitgaven van de NIBRA, boeken als Een brandveilig gebouw installeren cq Een brandveilig gebouw bouwen.

    Je kan ook kijken op de diverse brandweersites zoals onderstaand:

    http://www.brandweer.nl/cms/show/id=277887.

    Hopelijk helpt dit je wat verder, anders moet je maar verder vragen.

    Ik heb pas examen gedaan voor Installatie Deskundige Brand en was gelukkig geslaagd met een 9, dus de stof zit nog redelijk in mijn hoofd. Nu op naar het volgende examen voor Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties.

    Misschien kan je vraag wat specifieker formuleren, situatie van het pand, etc.

    In ieder geval moet de deur bij brand altijd geopend kunnen worden als dat gevaar opleverd voor eventuele aanwezige personen in een ruimte. En hoe dit gebeurt is per situatie verschillend, een kluisruimte met een kaartlezer zal veelal niet vrijgegeven worden zonder aanvullende maatregelen. De liften in een gebouw zullen bij brand altijd naar de onderste verdieping gaan en met geopende deuren daar blijven staan.

    Dus complexe materie.

  • jcf

    Piet …..precies wat theo zegt….wat eist de brandweer en wat voor object is het…..kinderdagverblijf zal anders zijn dan een boekenwinkel…..

    Overleg eerst eens met de brandweer van die plaats en vergeet ook de verzekeringsmaatschappijen niet……

    Groeten Jeroen