Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vreemde contacten

  • Theo

    Op het moment ben ik voor een van onze klanten in discussie over het aanlsuiten van “vreemde” niet NCP-gekeurde siganaleringscontacten die op de inbraakinstallatie moeten worden aangesloten.

    Het betreft een school (Marsh Richtlijnen) waar men een microswitch van Dorma op een paniekbalk wil toepassen als Schootsignalering. Ook zie ik besteksmatig veelal de DMC21 contacten (VEMA) of goedkoper verkrijgbaar bij Gardiner (toegangscontrole) gevraagd worden, nu zijn deze contacten niet gekeurd en bedoeld als standsignalering in toegangsverlenings-installaties.

    Hoe gaan jullie hiermee om, en/of wat gebruiken jullie voor stalen/aluminium buitendeuren. (denk ook aan signaleringscontacten op sloten, noodontgrendel-knoppen, nachtschootsignalering).

    Conform regelgeving zouden alleen goedgekeurde componenten mogen worden toegepast, maar ja de praktijk is anders.

  • JvE

    Hi Theo…….

    Ben pas 6, 7 jaar bezig….

    Maar is ‘'beveiligen’' niet veelal een kwestie van ‘'gezond verstand’'….?

    JvE

  • Theo

    Hoi Jan,

    zoals met meerdere zaken in de dagelijkse gang van zaken begint het uiteraard met gezond verstand.

    Maar wat nu als er bij een audit een over ijverige inspecteur nu eens begint te mekkeren over componenten die niet goeggekeurt zijn. Zolang er geen problemen zijn is er niemand die erover valt, maar als later blijkt dat het contact niet naar behoren werkt begint de opdrachtgever uiteraard te klagen, want de installateur is de expert op dit gebied en de besteksschrijver weet het altijd weer leuk te brengen in zijn opsomming van maatregelen en oplossingen en dan hebben we het nog niet eens over de architecten die veelal het onmogelijke willen, technisch is alles mogelijk maar het moet wel altijd passen in de uitstraling van het gebouw.

    Nu heb ik wel van andere installateurs gehoort dat zij deze Dorma paniekbalken inclusief micro-switch meerdere malen met succes hebben toegepast. Maar eigenlijk zijn deze micro-switches voor aansturing van alarmgevers bij nooddeuren en dus niet als alarmcontact. Probleem is dat ik zelf de kreet certificering heb geroepen tegen onze opdrachtgever (elektro-afdeling) en nu gaat hun opdrachtgever niet (meer) accoord met niet-gecertificeerde componenten op de inbraak-installatie.

  • JvE

    Hi,

    Binnenkort moeten we de EU richtlijnen volgen……..

    Maar ik snap wat je bedoelt!

    Kan me er niet erg druk om maken….

    We snijden onszelf in de vingers wanneer we instabiele systemen weg gaan zetten…..

    Dan ben je toch dom…..?

    En ‘'experimenteren’' moeten we op de zaak doen… of het de klant duidelijk maken dat het een ‘'experiment’' is…, toch?

    JvE

  • Arjan

    Hoi Theo,

    Ik heb dat gedoe met die nooddeuren ook wel eens gehad.

    Ook ik had toen te maken met n school die we volgens Marsch moetsen beveiligen.

    Wij hebben destijds die contacten aangesloten en wel luid alarm laten geven maar niet doorgemeld.

    … en anders is het later een kleine moeite om na de certificering even iets om te programmeren ?? ;)

    Veel sucses !

    Groetjes Arjan