Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

(Vaag) probleem met galaxy 512

  • Arjan

    Beste (con)culega's

    Ik heb c.a. een week geleden op de 2de (1102) zone van het moederbord van een Galay 512 een pir aangesloten.

    Deze zone begint nu na een paar dagen ineens sabotage te geven (lage weerstands melding).

    Bij het controleren van de melder zit alles goed in elkaar, weerstanden zijn gesoldeerd en bekabeling is nieuw en in orde (15 mtr).

    Als ik de zone loskoppel meet ik de juiste waardes op mn universeelmeters, sluit ik echter de zone aan en laat ik de centrale meten dan komt hij met waardes die 200 / 400 ohm onder de waardes die ik met mn universeelmeters meet.

    Reset ik het systeem (spanning eraf en erop) dan gaat het weer een paar dagen goed en meet ook steeds de juiste waardes.

    Melder is ondertussen vervangen, weerstanden ook, zone is nu sinds zaterdag omgewisseld met zone 8 (1108) van het moederbord en zone 2 is afgesloten met een eol weerstand dan blijft de centrale wel in orde.

    Vanmorgen weer een pir aangesloten op zone 2, na een half uur weer hetzelfde probleem. De overige 348 zones geven geen probleem - zelfde config, zelfde melders, zelfde kabel, zelfde melder en door dezelfde monteur afgemonteerd.

    Iemand enig idee wat dit probleem kan zijn en hoe ik dit kan oplossen ??

    Met vriendelijke groet,

    Arjan

  • Rob

    Hoi Arjan,

    Dat klink als een aardings probleem(pje).

    Heb je er geen aandlussen in zitten, en is de aarde in de CCS in orde?

    Groet!

    Rob

  • Arjan

    Hoi Rob,

    Dacht ik ook al aan, maar tussen de 0V's en de aarde / behuizing meet ik geen weerstand. Inmiddels de 2 zones als reserve geprogrammeerd (ik krijg nu teminste geen meldingen meer op mn paneel ) en de andere zones van deze RIO allemaal afgesloten met een weerstand maar de centrale ziet bij een meting nog steeds een weerstand op de 1ste zone van 860 ohm en op de 2de zone een weerstand van 630 ohm terwijl er toch echt de juiste EOL's op de klemmen zitten.

    Van de andere zones laat hij wel de goede EOL waardes zien.

    Vandaag Gardiner / ADI gebeld, hun denken ook aan een aardingsprobleem maar tot nu toe meet ik dat nergens.

    Groetjes Arjan

  • Brutus

    Hallo Arjan,

    Heb je om meer inzicht in je probleem te krijgen al geprobeert om de print tijdelijk te vervangen voor een andere. Galaxy heeft namelijk een aantal printen die deze problemen kennen. Vaak zit er dan ook een prom op van een versie 4.32 Beta.

    Volgens de leverancier zit op deze prom een verkeerde stikker maar ik weet uit ervaring met bijna net z'n probleem dat als je de print hebt vervangen dat dan ineens de problemen weg zijn. Dus dat stikkertje is niet het probleem maar de prom die er op zit geef het probleem. Ik ben het probleem aan het licht gekomen terwijl het systeem al bijna een jaar bij een klant hing en toen ging hij pas problemen veroorzaken. We hebben de print vervangen en de waardes van de zone's kwamen direct weer in de normale waardes uit. Dit heb ik toch al een aantal keren meegemaakt dus misschien heb je er wat aan.

    Veel succes.

    Groeten Brutus.

  • jcf

    Het kunnen 2 dingen zijn Arjan…..

    Aardingsproblemen…..of zoals Brutus verteld een softwareprobleem….

    Wij doen altijd de loze zones op reserve en een weerstand erover…..

    Succes ermee….

    Jeroen

  • Arjan

    Na overleg met Honeywell krijg ik nu eindelijk andere software om te zien of dat iets gaat oplossen.

    Zodra ik dat heb gedaan horen jullie meer….

  • Marcel-Rood

    Er is ook een serie intelligente voedingen geweest met problemen. Als er niets op de ingang zat gaf ie toch een waarde aan. Probleem al een keer of 5 gehad.