Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Manier van onderhoud plegen

  • Arjan

    Hoi allemaal,

    Ik ben benieuwd hoe jullie nou onderhoud plegen.

    De afgelopen 7 jaar werdt mij altijd geleerd om melders los te halen, schoon te maken met bv glassex en dan een looptest te doen op de melder zelf.

    Wat ik nu steeds vaker om mij heen zie is dat het systeem in een looptest wordt gezet, alle zones een keer worden geactiveerd en that's it.

    Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie dat nou doen en wat jullie voorkeur heeft.

    Groetjes Arjan

  • Theo

    Arjan,

    volgens de onderhoudsprocedures zoals ik ze zelf opstel voor onze monteurs zouden de detectoren ook oppervlakkig intern en extern gereinigd moeten worden om eventuele vervuiling uit de detectoren te halen. Nu heb ik dat zelf wel altijd gedaan, maar ik weet dat vrijwel zeker dat onze monteurs ( en vrijwel iedere monteur bij andere bedrijven) dit zelden of nooit doen.

    Nu is het inderdaad zo dat de looptest het voor de servicemonteur wel erg makkelijk maakt, daarnaast is de service op afstand in opkomst; waarmee software-matig de status, lusspanningen en overige meetwaarden simpelweg uit het systeem te halen zijn. Misschien zijn wij gewoon nog (echte) ouderwetse monteurs die de installatie van de klant nog serieus nemen en doet wat iedere monteur behoort te doen.

    Maar ja, tijd is geld, en het is wel heel veel moeite om steeds weer je trap (voorzover die nog uit de auto komt) te verplaatsen.

    Ook het meten van alle lusspanningen/weerstanden wordt steeds vaker vergeten.

    Maar ja als de installatie nog steeds werkt als je de bon laat aftekenen en niemand klaagt dan heb je toch snel geld verdient voor je werkgever.

    Nu zijn de installaties en de alarmcomponenten de laatste jaren wel erg verbetert, maar dit is nog steeds geen reden om de melders intern te controleren op eventuele vervuilingen.

    De oude melders hadden nog verstelbare spiegels en dan moest je de melders veelal wel openhalen om het bereik weer optimaal te krijgen, maar ja dat was vroeger- toen was alles beter heb ik wel eens gehoort.

  • Arjan

    Hoi Theo,

    Ik ben blij met je reactie !

    Toch nog iemand met dezelfde insteek als mij, ik merk ook aan collega's dat ze het steeds meer onzin gaan vinden.

    Maar als een collega 6 onderhoudjes doet op n dag (1 plaats - gemiddeld 20 melders) en ik doe er hooguit 4, dan begint onmiddelijk de planning te mekkeren.

    Maar ik ben er nog steeds heilig van overtuigd dat mijn manier minder storingen oplevert. Alhoewel je soms ook gezeik van klanten krijgt omdat er wel eens een kapje van een melder sneuvelt.

    Ik ben wat “de rest” ervan vindt

    Groetjes Arjan

  • JvE

    Hi,

    Ook ik gebruik een deel van mijn S&OH tijd om contact te hebben met mijn klant en hen op de hoogte te brengen van nieuwtjes…..

    Weet echter wel dat bij mij S&OH ook betekent dat de klant GEEN arbeid en voorrijkosten betaalt wanneer gedurende de 12 maanden volgend op het S&OH!!

    IK loop financieel risico wanneer ik het niet goed uitvoer… NIET de klant!!!

    En ik vertrouw behoorlijk op mijn apparatuur…! :)

    JvE

    (Ook al div. malen meegemaakt dat de accu prima was….. en een paar maanden later een van de cellen kapot of zelfs een gebarsten accu….!!!)

  • JvE

    ''wanneer gedurende de 12 maanden volgend op het S&OH!!''

    ER WAT FOUT GAAT…. moet er achter, natuurlijk…..:D

    JvE

  • jcf

    Inderdaad ….systeem in looptest even rondje lopen ,sirene testen ,flitser,accu en doormelding…..kastje dicht en wegwezen…..

    Ik ga echt geen melders schoonmaken….als ik maar het idee krijg dat het niks meer is advies op de bon ivm aansprakelijkheid en dan moet de klant maar beslissen…….

    Jeroen

  • Reja

    Kortom; dat kan de klant dus zelf.

    Gewoon in de test zetten bij de meldkamer, alarm aanzetten, een rondje lopen, de sirene hoor je, even kijken of de flitser het doet, uitschakelen, meldkamer bellen, alle groepen binnengekomen en klaar is Clara.

    Na een aantal jaren krijg je mogelijk een keer een accu-storing en dan laat je een monteur komen.

    Ben toch wel blij dat ik lees dat er toch nog mensen zijn die gewoon een goede onderhoudsbeurt verrichten.

  • Arjan

    Ik ben het toch ook wel een beetje met Reja eens, dat wat Jeroen noemt geef ik altijd als advies aan een klant mee om eens per maand of eens per 2 maanden zelf te doen.

    Onderhoud is volgens mij bedoeld om vals alarm te voorkomen en de kwaliteit van het systeem te waarborgen.

    Dat doe je volgens mij niet door even het systeem in te schakelen en een rondje te lopen.

    Ik vindt het wel leuk om te zien hoe anderen dat doen, het blijkt dus wel dat er verschil in de manier van werken zit.

    Groetjes Arjan

  • jcf

    Ja kan wel zijn maar met het schoonmaken van de venstertjes voorkom je echt geen storingen hoor….de klant kan toch ook zelf met glassex zijn melders aan de buitenkant schoonmaken…..

    En als je zelf de melders bij het installeren gelijk goed dicht maakt met bv. wymaplast worden ze van binnen niet vies….

    Dus ik ben erg benieuwd wat jullie nog meer doen met onderhoud buiten het schoonmaken van de melders….gaan jullie de draden opnieuw vastmaken ofzo….nee ik denk dat bij veel bedrijven onderhoud een extra inkomsten bron is…..

    Groeten Jeroen

  • JvE

    Hi….,

    Ho, ho…. het geeft een stukje STABILITEIT in het inkomen………..

    Wat wij allemaal niet voor de klanten doen, maat echt die 116 euro per jaar niet goed…..

    Een jaar lang geen voorrij kosten en/of arbeidsloon…..

    Ok, vaak combineren we dan ritten, maar dat doe je toch al…..!

    Vr. gr. JvE