Arjan,
volgens de onderhoudsprocedures zoals ik ze zelf opstel voor onze monteurs zouden de detectoren ook oppervlakkig intern en extern gereinigd moeten worden om eventuele vervuiling uit de detectoren te halen. Nu heb ik dat zelf wel altijd gedaan, maar ik weet dat vrijwel zeker dat onze monteurs ( en vrijwel iedere monteur bij andere bedrijven) dit zelden of nooit doen.
Nu is het inderdaad zo dat de looptest het voor de servicemonteur wel erg makkelijk maakt, daarnaast is de service op afstand in opkomst; waarmee software-matig de status, lusspanningen en overige meetwaarden simpelweg uit het systeem te halen zijn. Misschien zijn wij gewoon nog (echte) ouderwetse monteurs die de installatie van de klant nog serieus nemen en doet wat iedere monteur behoort te doen.
Maar ja, tijd is geld, en het is wel heel veel moeite om steeds weer je trap (voorzover die nog uit de auto komt) te verplaatsen.
Ook het meten van alle lusspanningen/weerstanden wordt steeds vaker vergeten.
Maar ja als de installatie nog steeds werkt als je de bon laat aftekenen en niemand klaagt dan heb je toch snel geld verdient voor je werkgever.
Nu zijn de installaties en de alarmcomponenten de laatste jaren wel erg verbetert, maar dit is nog steeds geen reden om de melders intern te controleren op eventuele vervuilingen.
De oude melders hadden nog verstelbare spiegels en dan moest je de melders veelal wel openhalen om het bereik weer optimaal te krijgen, maar ja dat was vroeger- toen was alles beter heb ik wel eens gehoort.